Den rosa mannan

Han öppnar dörren
iklädd rosa
tunn morgonrock
iklädd rosa
vitrandigt förkläde
slitna träskor,
gråa strumpor och
tofsar i tovigt rött.

Fördomar pratar
i mig,
iakttagen kanske
tänkeläst och
otrygg.

Som ung rörläggare
uppleverman historier
berättade av
äldre, rutinerat manskap.

Människor döper
fördomar,
fördomar ökar avstånd.
Propagandabygge på
fördomar, färger.

Ett landslag vann
1998, jag såg aldrig på
fotboll då,
Frankrike vann med
gemenskapen från
Algeriet, Senegal och
jag önskar
att jag vore med.

Han öppnade i rosa,
psykopat eller
homosexuell,
jag bryr mig inte
för han öppnade i rosa
och jag hade knackat på
i svarta kläder och
min morgonfrisyr.

Fördomar byggdes snabbt,
skrattet inombords,
men till ingen nytta.

Jag ska inte bygga
propaganda

på färgglada
fördomar.

Du är dig,
mig är jag.

Man käkar inte bara
skinnet på
kyckling,

trots att kryddan
finns där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0